Mari kita Berkawan

March 21, 2010

Ku kejar dimana kau hendak lari

Hidup ini bukan seperti video game, x-box atau seangkatan dengannya. Reality kadang kala perlukan pengorbanan yang teramat besar. Andai kata silap langkah tiada butang ‘pause’ dan tak mungkin untuk dimulakan semula, maka bagi aku kena kurangkan ujikaji terhadap kehidupan ini. Sejauh mana pun kebijaksanaan kita alam ini sukar untuk difahami, terkadang kita rasa sudah dekat denganNya, namun siapa yang lebih tahu?

Sesuatu yang amat bermakna buat aku sekarang ini kerana aku semakin mengerti tentang kehidupan, reality kehidupan, maka aku proklamasikan TIADA LAGI UJIKAJI KEHIDUPAN, wah hahahahah haha aha…..

Apa yang menyedarkan aku ialah sampai bila dan berapa lama lagi mampu aku bernyawa. Bukannya sebelum ini tak perasan tapi mungkin tiada kesedaran. Dalam usaha untuk menzahirkan Ad-deen Allah agar nyaman dan aman alam ini maka banyak perkara perlu dilakukan, maka lagi perlu kemahiran dan skill yang tinggi, maka lagi perlukan masa yang panjang. Maka lagi dan lagi disiplin diri serta motivasi yang terus cenderung ke arah memperkayakan diri dengan segala sumber yang mampu dicekup dalam apa sahaja ruang lingkup dan kategori perlu dilakukan, hahah hah ahaha.

Adz Dzaariyaat : 56
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.

Persepsi ibadah perlu ditambah nilai, ibadah bukan setakat mengerjakan rukun Islam seperti solat, puasa, zakat, haji tapi setiap saat perlu dijadikan ibadah.

Kerusi dicipta untuk kita duduk, maka fungsinya adalah untuk dilabuhkan punggungku diatasnya, maka agak tidak masuk akal dan kelakar andai kerusi dijadikan penghalau lalat. Apa yang aku cuba sampaikan dalam keadaan merepek ini adalah, setiap sesuatu ada fungsinya termasuk manusia yang diciptakan semata-mata untuk ibadah.

Maka hendaknya sekalian manusia yang digelar manusia mampu, layak dan cukup rasa untuk ibadah. Alasan mahupun surat menyurat tidak dilayan. Itulah fitrah semulajadi manusia, iaitu tunduk taat pada Sang Pencipta. Memahami setiap saat adalah ibadah membuatkan kita sentiasa ingat pada Tuhan, mengingati perintahnya, bukan satu atau dua atau lapan belas tetapi semua perintah Allah. Semuanya sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah, bukan setakat berjanggut untuk malaikat bergayut-gayut akan tetapi ikut bagaimana Rasul menzahirkan sistem Allah( ceh silap cakap lagi, wah hahahah hahah).

Sekian.

No comments:

Post a Comment

HaNyA 30 JaM SuDaH PaNdAi MeMbAcA AL QURAN

Video bacaan Al Quran

fb

Total Pageviews

Ingatlah kata kata ku

Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu; sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan; segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman
"...segala yang baik itu datang daripada Allah s.w.t, manakala kekurangan itu adalah kerana kelemahan diri ini sendiri... semoga kita sama-sama mendapat keberkatan dan keampunan daripada-Nya... Amin..."

Kata kata Ku

Aku faham bahawa dosa itu menghancurkan. Dosa menghancurkan harta, masa. aqal, hati, tenaga, keluarga dan segala-galanya. Hanya kerana sedikit keseronokan, manusia masih memilih untuk melakukan dosa walaupun kesan buruknya sangat besar sekali. Kenapa aku masih berdegil memilih dosa? Ntah berapa kali penyelesalan, kau masih melakukannya. Ya Allah, pimpinlah hambamu ini.
Aku tidak berdaya memimpin diriku ke jalan Mu tanpa pimpinanMu. Hanya kepadaMu, ku pohon doa.
"Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dengan taat dan amal soleh, Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan Nama Tuhannya serta mengerjakan solat. Tetapi kebanyakan kamu utamakan kehidupan dunia, padahal kehidupan Akhirat lebih baik dan lebih kekal."- (Al-A`laa 14 - 17)

TRAFFIC

Get High Quality Traffic with LogiTRAFFIC

Assalammualaikum