Mari kita Berkawan

March 21, 2010

Bacalah dan Tolong Hayatilah Si Dia

Pandai betul si dia itu..
Ikut sahaja aku kemana
Tanpa mengira waktu dan masa
Selalu sahaja dia bersamaku

Ke kiri,kanan
Mahupun ke hadapan atau belakang
Malah ke timur ke barat
Tidak sama sekali
Dia tinggalkan aku

Pelik ya..
Tika menghadiri kuliah dan ceramah
Ada juga si dia
Yang melakar dan melukis celak
Pada mataku
Membuatkan aku jadi tak keruan
Lalu enak menjamu mimpi..

Tika aku sibuk
Bersama amal Islamku
Ada juga si dia mendampingi..
Argh!
Apa yang si dia lakukan?
Si dia
Membisikkan padaku
Supaya jadi cemburu
Pabila sahabat lain bertungkus lumus di atas meja
Menyiapkan assignment yang tak sudah
Sedangkan aku
Terpaksa berhempas-pulas
Cuba memakmurkan Islam sedayaku


Si dia..
Memaksa diriku
Supaya aku ada hati
Kepada teman perjuanganku
Yang hanya Tuhan Yang Maha Tahu
Betapa sedaya upayaku
Menghindarkan dan menghijab hatiku
Daripada jatuh
Ke lembah kotor itu


Si dia..
Memercik rasa malas,penat dan lelah
Rasa berkira dengan amanahku,
Rasa akulah insan yang paling dibebani,
Rasa aku sudah bosan..
Tika aku dihimpit pelbagai kerja
Assignment,presentation untuk kuliah
Kertas kerja, Laporan, Minit mesyuarat, Usrah, Tarbiyyah
Yang tak bisa kudrat kecilku
Menanggungnya

Si dia
Memaksaku
Supaya aku tinggalkan kerja islami ku
Supaya aku menjauh dari jalan yang penuh onak duri
Supaya aku bersama mereka yang sedang bersuka-ria
Supaya aku tidur nyenyak tanpa memikir masalah ummat
Supaya aku senang bersama teman-teman menjelajah bandar
Supaya aku hanya duduk menggoyang kaki,bebas dari bebanku…


Ah!
Teruknya si dia!
Si dia ingat aku ini apa?
Si dia,adakah engkau tahu aku ini siapa?
Si dia tahukah semua ini kulakukan untuk apa?

Ah!
Masakan si dia itu tahu..

Si dia!
Engkau dulu pernah engkar pada Tuhanmu..
Engkau angkuh,bongkak,sombong dan riak
Dengan apa yang engkau ada
Baru dijadikan dari api
Sudah tidak mahu taat perintah Tuhanmu
Supaya sujud pada Adam


Si dia!
Engkau tahu aku ini siapa?
Aku diciptakan untuk apa?

Adzaariyat : 56. “Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.”

Nah!
Ini ayat Tuhanku
Adakah masih tidak engkau fahami wahai si dia?
Masakan engkau akan faham,
Sedangkan engkau adalah makhluk

Yang amat engkar,
Nyata bagimu azab dan seksa..

Tuhan,
Bantulah aku
Lepaskan aku dari si dia
Yang sering membelengguku
Yang sering mengganggu-gugat imanku
Yang sering mencucuk hatiku..


Ya Allah,
Berikanlah segenap kekuatan kepadaku
Agar aku tiada rasa lemah lagi
Agar aku tidak kecundang lagi pada si dia
Agar aku tidak rasa lelah,penat dan perit
Dalam melalui jalanMU ini..

Ya Rahman,
Tidakku ingin futur dari jalan ini
Aku tahu Tuhan,
jalanMu ini penuh kemanisan
walau KAU hampar dengan segala kesusahan..

Ya Rahiim,
jadikanlah aku pejuangMU
yang tetap dan thabat dalam perjuangan yang tidak akan sudah ini
yang hatinya hanya merindui syaheed di jalanMU
yang hatinya sentiasa mencintaimu
mencintai dakwahMU
mencintai perjuanganMU
biar pahit,getir,pedih..
jadikan aku hambaMU yang tetap di sini..

tuhan,
memang si dia itu sudah janji
bahawa dia akan mengganggu dan menggoda
semua hambaMu
menggugat keimanan kami
meluluhkan semangat kami..
si dia itu memang KAU laknatinya Tuhan..
si dia itulah syaitan..

yang tidak bisa pernah berhenti
kecuali tika tiba hari itu..
yaumussaah!!
Tunggulah engkau duhai makhluk yang dilakanati,
Akan datang janji dan azab tuhanku untukmu..

No comments:

Post a Comment

HaNyA 30 JaM SuDaH PaNdAi MeMbAcA AL QURAN

Video bacaan Al Quran

fb

Total Pageviews

Ingatlah kata kata ku

Lihatlah di sekeliling kamu dan teguhkan pendirianmu; sepanjang hidup dan usiamu jangan mudah berputus harapan, senyum yang kau berikan dan air mata yang kau titiskan, simpan…jadikan tauladan; segala yang kau pandang dan dengar, simpan…buat pedoman
"...segala yang baik itu datang daripada Allah s.w.t, manakala kekurangan itu adalah kerana kelemahan diri ini sendiri... semoga kita sama-sama mendapat keberkatan dan keampunan daripada-Nya... Amin..."

Kata kata Ku

Aku faham bahawa dosa itu menghancurkan. Dosa menghancurkan harta, masa. aqal, hati, tenaga, keluarga dan segala-galanya. Hanya kerana sedikit keseronokan, manusia masih memilih untuk melakukan dosa walaupun kesan buruknya sangat besar sekali. Kenapa aku masih berdegil memilih dosa? Ntah berapa kali penyelesalan, kau masih melakukannya. Ya Allah, pimpinlah hambamu ini.
Aku tidak berdaya memimpin diriku ke jalan Mu tanpa pimpinanMu. Hanya kepadaMu, ku pohon doa.
"Sesungguhnya berjayalah orang yang setelah menerima peringatan itu berusaha membersihkan dirinya dengan taat dan amal soleh, Dan menyebut-nyebut dengan lidah dan hatinya akan Nama Tuhannya serta mengerjakan solat. Tetapi kebanyakan kamu utamakan kehidupan dunia, padahal kehidupan Akhirat lebih baik dan lebih kekal."- (Al-A`laa 14 - 17)

TRAFFIC

Get High Quality Traffic with LogiTRAFFIC

Assalammualaikum